Beslenme ve Diyetetik (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimBeslenme ve Diyetetik (YL)
Program DirektörüAnabilim Dalı Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Çağlar DOĞUER Enstitü Müdürü Prof. Dr. Selami GÜRKAN Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Birol TOPÇU Enstitü Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Serhat ÖRÜN
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiTezli Yüksek Lisans
Kazanılan DereceMezun olunduğunda Beslenme ve Diyetetik alanında Yüksek Lisans diplomasına sahip olunur.
Eğitim TürüTam Zamanlı
Kayıt Kabul KoşullarıBeslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Programına başvurabilmek için adayların; a) Beslenme ve Diyetetik lisans diplomasına lisans diplomasına sahip olmaları, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten sayısal puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslararası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. b) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’si, ALES’ten alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’u toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin TanınmasıBeslenme ve Diyetetik Tezli Yüksek Lisans Programına lisans mezuniyeti sadece Beslenme ve Diyetetik Bölümü olan adaylar kabul edilebilmektedir. Türkiye Yüksek Öğretim Kurumlarında önceki örgün (formal) öğrenmenin tanınması, dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler, Yüksek Öğretim Kurulu´nun belirlemiş olduğu "Yükseköğretim kurumlarında ön lisans ve lisans düzeyindeki programlar arasında geçiş, çift ana dal, yan dal ile kurumlar arası kredi transferi yapılması esaslarına ilişkin yönetmelik" (http://www.yok.gov.tr/content/view/476/) kapsamında gerçekleştirilmektedir.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıBeslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Programı ilk öğrencilerini 2017-2018 Güz Yarıyılında almıştır. Anabilim dalımızda eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri 1 Profesör, 1 Doçent, 3 Yardımcı Doçent tarafından sağlanmaktadır. Programın yıllık kontenjanı Enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Öğretim Dili Türkçe´dir. Program, beslenme ve diyetetik alanı ile ilgili zorunlu dersler ile seçmeli dersler içermektedir. 1. ve 2. yarıyılda alan ile ilgili zorunlu ve seçmeli dersler; 3. ve 4. yarıyılda alanla ilgili tez çalışması yürütülmektedir.
Mezunların Mesleki ProfilleriBu programla; alanında uzman diyetisyenlerin mesleki yeterliliklerini artırmaya yönelik tezli yüksek lisans ile uzmanlıklarını belgelemeleri sağlanarak, Sağlık Bakanlığı ve bünyesindeki kuruluşlarda, Üniversite ve Özel Hastanelerde, çeşitli alanlarda özelleşmiş kliniklerde, toplu beslenme yapılan kurumlarda, gıda sanayinde sorumlu veya yönetici diyetisyen olarak ve Üniversitelerin Sağlık Bilimleri Fakültelerinde ve Yüksekokullarında akademisyen olarak görevlendirmede öncelik sahibi olurlar.
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve ilgili programların yeterliliklerini sağlamaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

 

Eğitim Öğretim Metotları

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini artıracak şekilde seçilmektedir.

 EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ *

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Ders

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Tartışmalı Ders

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Özel Destek / Yapısal Örnekler

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Rol Yapma / Drama

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Problem Çözme

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Vaka Çalışması

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Beyin Fırtınası

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Küçük Grup Tartışması

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Gösterim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Benzetim

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Seminer

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Grup Çalışması

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Saha / Arazi Çalışması

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Laboratuvar

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Ödev

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Sözlü

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

İnceleme / Anket Çalışması

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Panel

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Konuk Konuşmacı

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

 

Program Çıktıları

1-Alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip edebilir.
2-Başka alanlarla beslenme ve diyetetik alanı arasındaki teorik ve pratik ilişkiyi kurabilir.
3-Beceri ve bilgiyi güncel tutma ihtiyacını korurken yaşam boyu öğrenmenin önemini anlar.
4-Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilir ve/veya sunabilir.
5-Beslenme ve diyetetik uygulamaları bağlamında, uygun eğitim statejileri, iletişimi güçlendirme, davranış değişikliği ve sağlığın teşviki modellerini kurar.
6-Bireylerin beslenme durumlarını değerlendirir, yorumlar.
7-Çeşitli birey, grup ve topluluklarla etkileşim kurarken etkili ve uygun sözel ve sözsüz iletişim becerilerini kullanabilir.
8-Hasta haklarına, değerlerine ve özerkliğine saygı gösterme ve bunları yerine getirme gereksinimini ve sağlıklarıyla ilgili kararlardaki merkezi rolü anlar.
9-İnsan vücudunun yapısını ve işleyişini, mesleği ile ilgili sağlık, hastalıkl ve işlevsel bozukluk bilgileriyle birlikte anlar.
10-Kültür, eşitlik ve çeşitliliğin uygulamalar üzerindeki etkisi konusunda bilgi sahibi olur.
11-Mesleğin yasal ve etik sınırları içerisinde uygulamalar yapabilir.
12-Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tasarlayıp sonuçlandırır ve raporlar.
13-Uygun teşhis veya izleme prosedürlerini, tedaviyi, müdahaleleri ve/veya diğer işlemleri emniyetli ve etkili bir şekilde yapabilir.

Müfredat

Beslenme ve Diyetetik (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği 1 2 5
BSDYL605 Gıda Güvenliği ve Hijyeni 3 0 5
BSDYL601 İleri Beslenme I 3 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024 - 2025 Güz Beslenme Diyetetik Yüksek Lisans Seçmeli Dersler() 25
BSDYL616 Besinlerdeki İşleme Yöntemlerinin Beslenme İle İlişkisi 3 0 5
BESYL151 Besin Mikolojisi ve Mikotoksinler 3 0 5
BESYL150 Sağlık Bilimlerinde Kullanılan Araştırma Yöntemleri 2 2 5
Toplam AKTS: 50
Yıllık Toplam AKTS: 50

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
SBE TEZ 02 Tez Çalışması 1 0 15
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi 1 0 5
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu 1 0 5
LÜ SBE 04 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 35
Yıllık Toplam AKTS: 35

Ders & Program Çıktıları Matrisi

LÜ SBE 09 Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Araştırma ve Yayın Etiği
#
3232112524552
5553232342352
2242112524552
BSDYL605 Gıda Güvenliği ve Hijyeni
#
5444415111141
5444415111141
5444415111141
BSDYL601 İleri Beslenme I
#
3444344140041
3444344140041
3344434140041
BSDYL616 Besinlerdeki İşleme Yöntemlerinin Beslenme İle İlişkisi
#
4445444224444
4445444224444
4445444224444
BESYL151 Besin Mikolojisi ve Mikotoksinler
#
4533311121131
3432221122121
5432221121123
BESYL150 Sağlık Bilimlerinde Kullanılan Araştırma Yöntemleri
#
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
5355322422553
SBE TEZ 02 Tez Çalışması
#
5455314044151
5344303024031
5445304033030
SBE TEZ 01 Tez Proje Önerisi
#
5454221030140
5444111020020
5443111020040
SBE TEZ 03 Tez Yazma ve Sonuç Raporu
#
5534123111151
5534123111151
5534123111151